تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در آلمان

تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در آلمان

تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در آلمان

رشته مدیریت کسب و کار (MBA) یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در دنیا است. این رشته به دانشجویان مهارت‌ها و دانش‌های لازم برای مدیریت و رهبری سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف را می‌دهد. اما آیا این رشته برای همه مناسب است؟ آیا شما باید یک MBA بگیرید؟ در این پست وبلاگ، ما به بررسی مزایا و معایب این رشته خواهیم پرداخت و نکاتی را برای انتخاب بهترین دانشگاه و برنامه MBA برای شما ارائه خواهیم داد.

مزایای رشته MBA

- افزایش درآمد: یکی از جذاب‌ترین دلایل برای گرفتن یک MBA، افزایش درآمد است. به گزارش Glassdoor، میانگین حقوق فارغ التحصیلان MBA در سال 2022 در آلمان، حدود 81,988 یورو در سال است. این مقدار، میانگین حقوق سالیانه است که بر اساس داده های جمع آوری شده از کاربران Glassdoor تخمین زده شده است. همچنین، حقوق اضافی تخمین زده شده برابر با 10,986 یورو در سال است. حقوق اضافی ممکن است شامل پاداش نقدی، کمیسیون، نکات و تقسیم سود باشد. البته، حقوق فارغ‌التحصیلان MBA به عوامل مختلفی مانند کشور، صنعت، تجربه کاری و رتبه دانشگاه بستگی دارد.

- ارتقاء شغلی: گرفتن یک MBA می‌تواند شانس شما را برای پیدا کردن یک شغل بهتر و ارتقاء در مسیر شغلی خود افزایش دهد. با گذراندن این رشته، شما نشان می‌دهید که توانایی تحلیل، حل مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباطات و همکاری با دیگران را دارید. همچنین، شما با آخرین روش‌ها و روندهای کسب و کار آشنا می‌شوید و می‌توانید با تغییرات بازار منعطف باشید.

- گسترش شبکه: گذراندن یک MBA فرصت عالی برای شماست تا با افراد مختلف از سطوح، صنایع و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید. شما در طول دوره خود با همکلاسی‌ها، استادان، مهمانان، کارفرمایان و فارغ‌التحصیلان MBA در تعامل خواهید بود. این شبکه می‌تواند منبع قابل اعتماد برای یادگیری، پشتیبانی، همکاری و حتی پیدا کردن فرصت‌های شغلی باشد.

- توسعه شخصی: گذراندن یک MBA نه تنها مهارت‌های حرفه‌ای شما را افزایش می‌دهد، بلکه رشد شخصی شما را هم تحریک می‌کند. شما در این رشته با چالش‌ها، فشارها، انتقادها و شکست‌های مختلف روبرو خواهید شد که به شما کمک می‌کند تا خودشناسی، اعتماد به نفس، خلاقیت و انگیزه خود را بالا ببرید.

معایب رشته MBA

- هزینه بالا: گرفتن یک MBA ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. براساس گزارش QS TopMBA، میانگین هزینه یک برنامه MBA در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۸ هزار دلار بوده است. البته، این عدد بستگی به کشور، دانشگاه و مدت زمان برنامه دارد. برخی از دانشگاه‌های معتبر ممکن است هزینه بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای یک MBA درخواست کنند. علاوه بر هزینه تحصیل، شما باید هزینه‌های دیگری مانند سفر، اسکان، کتاب و غیره را هم در نظر بگیرید.

- زمان‌بر بودن: گذراندن یک MBA ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. بسته به نوع برنامه (تمام وقت، پاره وقت، آنلاین و غیره)، مدت زمان یک MBA می‌تواند از ۱ تا ۵ سال باشد. در طول این دوران، شما باید وقت خود را به درس خواندن، تحقیق کردن، پروژه انجام دادن، شرکت در کلاس‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس اختصاص دهید. این ممکن است باعث شود که شما کمتر بتوانید به زندگی شخصی و حرفه‌ای خود توجه کنید.

  • رقابت سخت: رشته MBA یک رشته پرطرفدار است که به دلیل تعداد زیاد درخواست‌کنندگان، پذیرش در آن سخت است. شما باید با داوطلبان دیگر که ممکن است سوابق تحصیلی و حرفه‌ای قوی‌تری داشته باشند رقابت کنید. برای ورود به یک دانشگاه خوب، شما نیاز به نمرات بالای آزمون‌های استاندارد مانند GMAT یا GRE، تجربه کاری مناسب، توصیه‌نامه‌های قابل اعتماد و نامه انگیزشی جذاب دارید.

رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration) برای اولین بار در آمریکا متولد گردید. با رشد شرکت ها و سازمان ها تقاضای نیروی متخصص در این رشته افزایش یافت به طوری که فارغ التحصیلان این رشته با گزینه ها و فرصت های شغلی متعددی مواجه گشتند. دانشگاه های آلمان برترین ساختار آموزشی اروپا را داشته و برنامه های آموزشی در این مؤسسات از بالاترین استانداردهای آموزشی برخوردار هستند. بدین ترتیب تحصیل در رشته MBA در آلمان در کنار حضور شرکت های بزرگ و به نام جهانی، می تواند دانش و بینش عمیق در تجارت و کسب و کار به شما ارائه دهد. در این مطلب دانشگاه های برتر کشور آلمان برای تحصیل در رشته MBA را براساس آخرین رتبه بندی جهانی به شما معرفی می نمائیم:

  1. دانشگاه مانهایم (Universität Mannheim)

دانشگاه مانهایم از برترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره MBA  در جهان می باشد. حدود 12 هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل می پردازند. در این دانشگاه دوره های تحصیلی نمام و قت و پاره وقت در طول مدت 12 و 24 ماه ارائه می گردد. دانشجویان تمام وقت می توانند دوره مورد نظر را در مدت یک سال به پایان رسانده و یا اینکه دوره را برای کسب مدرک اضافی تجزیه و تحلیل مدیریت بگذرانند. هزینه تقریبی تحصیل دوره MBA در این دانشگاه 44 هزار دلار می باشد.

بر اساس رنک بندی جهانی2021 ، دانشگاه مانهایم در رتبه 54 رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در جهان قرار دارد.

📍لوکیشن دانشگاه مانهایم Universität Mannheim

  1. دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ یک مؤسسه آموزشی پژوهش محور می باشد که در سال 1868 میلادی تأسیس شده است. این دانشگاه متشکل از 11 دانشکده بوده که در رشته های مهندسی، تکنولوژی، پزشکی و علوم طبیعی فعالیت می کنند. در این دانشگاه دانشجویان موظفند یک دوره دو ساله را برای کسب مدرک MBA بگذرانند. هزینه تحصیل دوره MBA در دانشگاه فنی مونیخ حدود 43 هزار دلار می باشد. دانشگاه فنی مونیخ از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته MBA بوده که رتبه 99 را در میان دانشگاه های جهان داراست.

📍لوکیشن دانشگاه فنی مونیخ

  1. دانشگاه مدیریت اتوبیشیم (WHU - Otto Beisheim School of Management)

دانشگاه مدیریت اتوبیشیم در سال 1984 میلادی در شهر دوسلدورف و فالندار آلمان تأسیس شده است. دوره تحصیلی تمام وقت برای رشته MBA در این دانشگاه 12 ماهه بوده و هزینه آن حدودا 40 هزار دلار می باشد. در این دوره دانشجویان امکان یادگیری تجربی را جهت مدیریت و توسعه فردی می آموزند. حدود یک سوم فارغ التحصیلان این دانشگاه در حوزه تولید، 20 درصد از آنان در زمینه مشاوره و 15 درصد دیگر در مشاغل مرتبط با فن آوری به کار مشغول هستند. دانشگاه مدیریت اتوبیشیم رتبه 109 جهان را در میان دانشگاه های رشته MBA دارا است.

📍لوکیشن دانشگاه مدیریت اتوبیشیم

  1. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München)

دانشگاه  LMU شهر مونیخ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فعال در جهان بوده که در سال 1472 میلادی تأسیس گردیده است. در این دانشگاه دوره MBA به صورت تمام وقت در طول 24 ماه ارائه می گردد. کیفیت آموزش در این دانشگاه بسیار مطلوب بوده و در حال حاضر این دانشگاه در رشته MBA رتبه 149 جهانی را از آن خود کرده است.

📍لوکیشن دانشگاه لودویگ – ماکسیمیلیان مونیخ LMU

  1. دانشگاه اروپایی مدیریت و فن‌آوری در برلین (ESMT)

دانشجویان MBA دانشگاه ESMT فرصت بهره بردن از زندگی در پایتخت پرشور و پویای آلمان یعنی برلین را دارند. دانشگاه ESMT یک دوره یک ساله به صورت تمام وقت برای رشته MBA را در دو تخصص ارائه می دهد: مدیریت نوآوری و تکنولوژی یا کسب و کار پایدار جهانی. همچنین دوره های پاره وقت نیز در دوره دو ساله وجود خواهند داتش. هزینه یک سال تحصیلی در این دانشگاه حدود 43 هزار یورو می باشد. نام این دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر رشته MBA در مجله Financial Time به چشم می خورد.

📍لوکیشن دانشگاه ESMT 

  1. دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)

این دانشگاه در سال 1948 میلادی با حمایت آمریکا در برلین شرقی تأسیس گردیده است. دانشگاه آزاد برلین به طور پژوهش محور فعالیت کرده و متشکل از 12 دانشکده در حوزه های مختلف می باشد. حدود 30 هزار دانشجو از امکانات مناسب تحصیلی این دانشگاه استفاده می نمایند. این دانشگاه در رنک بندی جهانی در رتبه 151-200 در رشته MBA قرار دارد.

📍لوکیشن دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin)

  1. دانشگاه مدیریت لایپزیگ (HHL Leipzig)

یکی از معروفترین دانشگاه های مدیریتی و کسب و کار در آلمان، دانشگاه مدیریت لایپزیگ می باشد. دوره MBA در این دانشگاه به دو صورت تمام وقت و نیمه وقت ارائه می شود.  دوره تمام وقت شامل دو برنامه تحصیلی می باشد. برنامه Fast track دوره 12 ماهه به همراه 3 ماه پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد. برنامه Advance track یک دوره 21 ماهه بوده که کارآموزی حرفه ای یا ترم اختیاری را شامل می گردد. دوره نیمه وقت ارائه شده حدود 24 الی 30 ماه زمان برده و هزینه ای معادل 47 هزار دلار خواهد داشت.

📍لوکیشن دانشگاه مدیریت لایپزیگ (HHL Leipzig)

  1. دانشگاه مدیریت و مالی فرانکفورت (Frankfurt School of Finance and Management)

دانشجویان رشته MBA در این دانشگاه می توانند به دو صورت تمام وقت و نیمه وقت به تحصیل بپردازند. مدت زمان تحصیل در دوره تمام وقت MBA در این دانشگاه یک سال و دوره نیمه وقت این رشته، دو سال می باشد. متوسط هزینه دوره MBA در این دانشگاه حدود 46 هزار دلار می باشد. دانشگاه مدیریت و مالی فرانکقورت در رتبه 26 اروپا در رشته MBA قرار دارد.

📍لوکیشن دانشگاه مدیریت و مالی فرانکفورت (Frankfurt School of Finance and Management)

  1. دانشگاه کلن (University of Cologne)

دانشگاه کلن یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های اروپا بوده که پس از یک وقفه 120 ساله، از سال 1919 فعالیت خود را آغاز نموده است. این دانشگاه یکی از دانشگاه های پیشتاز در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی به شمار می رود و حدود 48 هزار دانشجو در آن به تحصیل می پردازند. در این دانشگاه دوره EMBA ارائه شده به مدت 24 ماه به طول می انجامد. این دانشگاه در رتبه 201-250 جهانی در رشته MBA قرار گرفته است.

📍لوکیشن دانشگاه کلن University of Cologne

  1. دانشگاه اروپایی کسب و کار ESCP برلین (ESCP Europe)

دانشگاه ESCP یک دانشگاه اروپایی بوده که دانشکده های آن در شهرهای لندن، پاریس، مادرید، ورشو، تورین و برلین قرار گرفته است. شعبه برلین این دانشگاه از دانشجویان MBA در مدیریت بین الملل استقبال می نماید. دوره های EMBA ارائه شده در این دانشگاه به صورت تمام وقت 18یا 22 ماه و به صورت نیمه وقت 30 یا 34 ماه به طول می انجامد. این دانشگاه یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره MBA در دنیا می باشد.

📍لوکیشن دانشگاه دانشگاه ESCP

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در آلمان تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در آلمان
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان